Update coronavirus: piek in zorgschoonmaak en hesjes om afstand te houden

Service Management biedt periodiek een inkijk in de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor de schoonmaakbranche. Dit keer schrijven we over schoonmaakbedrijven die een coronapiek ervaren, hesjes om afstand te bewaren en de inschatting dat geen enkele bedrijfstak ontkomt aan de crisis.  

Schoonmaakbedrijven moeten veel meer en vaker ruimtes ontsmetten in zorginstellingen, constateert Gom Zorg op het platform Zorgvisie. Ze leiden in hoog tempo gespecialiseerde schoonmakers op. Gom-directeur Albert van der Meulen roept zorgaanbieders op om tijdig te laten weten waar het gaat wringen.

“Onze schoonmakers strijden 24/7 in de frontlinie.” Normaal heeft Gom Zorg, de schoonmaakdivisie van Facilicom, zo’n duizend schoonmakers rondlopen in veertien ziekenhuizen. Nu zijn dat er al bijna 1.500. “En de echte coronapiek moet nog komen”, zegt Van der Meulen. ‘Dit gaat zeker tot in mei duren. We moeten tijdig van zorgorganisaties weten waar het gaat wringen en waar we moeten opschalen. Ze moeten niet vergeten de schoonmaakbedrijven tijdig te betrekken in hun planning.”

We moeten tijdig van zorgorganisaties weten waar het gaat wringen en waar we moeten opschalen

Extra schoonmaakdiensten, dag en nacht

Op de website van het Martini Ziekenhuis in Groningen komt schoonmaker Serrano Ribbink aan het woord. Samen met zijn collega’s draait hij extra diensten. Dag en nacht. “We hebben het als schoonmakers enorm druk. Bijna alles is gericht op het schoonmaken van kamers op de afdelingen. Als er ook maar een klein vermoeden is dat een patiënt besmet is met corona, krijgen we een seintje en komen we in actie. Zo’n kamer maken we dan nog grondiger schoon. We reinigen alle mogelijke contactpunten. Zelfs de wanden. Uiteraard doen we dat in beschermende kleding. Dus met handschoenen, schort, mondkap, haarnet en zelfs een bril. We zijn goed beschermd en de regels zijn voor iedereen duidelijk.”

Ribbink: “”We hebben het als schoonmakers enorm druk.”

“Het voelt wat grimmiger”

Normaal doen jullie toch meer dan alleen de kamers? “Ja. Alle gangen en de centrale hal schoonmaken hoort ook bij ons werk. Dat doen we nog steeds, maar nét iets anders. We werken meer met wissers en minder met een machine. Dat gaat sneller, want die tijd hebben we nodig voor de kamers. In onze gebruikelijke werktijd lukt dat allemaal niet.”

Vandaar dus die nachtdiensten? “Die zijn absoluut nodig. In deze tijd kan het schoonmaken niet wachten tot de volgende ochtend. Dat moet meteen gebeuren. Dus werken we als team dag en nacht en draaien we extra diensten. Dat ’s nachts werken is wel een bijzondere ervaring. Je merkt dan pas echt dat de zorg 24-7 doorgaat. Zaterdagnacht besefte ik me dat heel erg. Ik had nog nooit ’s nachts gewerkt. En los van het schoonmaken, dat voelt anders. Helemaal tijdens deze corona-crisis. Het is donkerder en stiller. Voelt zelfs wat grimmig als je schoonmaakt bij de Spoedeisende Hulp en de Intensive Care. Wel goed om ook eens mee te maken.”

“Ik ben ook best iets banger”

Je ervaart het als een heftige tijd? “Dat kun je wel zeggen, ja. En eerlijk gezegd, ben ik ook best iets banger. Dus ook extra voorzichtig. Niet eens voor mezelf, want ik ben nog jong met mijn 28 jaar, maar wel voor anderen. Alleen al voor mijn gezin, mijn ouders en mijn oma en opa. Daarom snap ik niet dat zoveel mensen er zo luchtig over doen. Alsof het drie weken vakantie is en dat alles daarna weer gewoon verder gaat. Het wordt onderschat.”

Ik snap niet dat zoveel mensen er zo luchtig over doen. Alsof het drie weken vakantie is en dat alles daarna weer gewoon verder gaat. Het wordt onderschat.”

Proef je genoeg waardering voor wat jullie als schoonmakers doen? “In deze situatie zeker! Dat voelde ik zaterdagnacht heel sterk. Dan heb je nog meer het gevoel dat je het als team doet. Van schoonmaker tot arts. Ik merkte toen echt dat wat ik doe, gewaardeerd wordt. En dat voelt goed en maakt me trots.”

Hesje om afstand te bewaren

Een innovatieve manier om erop te wijzen dat anderen afstand moeten houden. Dat is dit hesje dat we zowel bij schoonmaakbedrijven als glazenwassers tegenkwamen. Hieronder een foto van een medewerker van schoonmaakbedrijf 1nergiek.

Carlijn Dobbe, operationeel manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek, laat het nieuwe hesje zien.

Alle schoonmakers zouden op lijst vitale beroepen moeten staan

Piet Adema van OSB is aan het woord bij EditieNL. Hij vindt dat ook schoonmakers op de lijst met vitale beroepen zouden moeten komen. “Mensen beseffen niet dat in bijna elke sector schoonmakers de belangrijke rol hebben om alles draaiende te houden”, zegt hij tegen EditieNL. “Vooral in deze tijd is het ontzettend belangrijk dat alles wordt schoongehouden en gedesinfecteerd.”

Toen de kinderen van schoonmakers vorige week bij de kinderopvang werden geweigerd omdat hun ouders niet op de lijst staan, heeft Adema’s bedrijf de minister opgebeld. “Toen is er iets aan de lijst toegevoegd: schoonmakers die werken in vitale sectoren, bijvoorbeeld in de zorg.” Maar dat is volgens hem niet voldoende. “Wij vinden het belachelijk dat dit niet geldt voor alle schoonmakers. Net zoals het openbaar vervoer ook gewoon een vitale sector is. Het is jammer dat schoonmakers zo weinig erkenning krijgen.”

Bedankmateriaal beschikbaar

Wilt u ook schoonmakers een hart onder de riem steken? Brancheorganisatie OSB heeft haar materiaal van de campagne #SchoonmakersBedankt online gezet. Even downloaden en je kunt het zo plaatsen op uw social media. Er is zelfs een poster beschikbaar.

Aandacht voor langdurig zieken blijft belangrijk

OSB zegt in gesprek te zijn met het UWV op welke wijze er rekening gehouden kan worden met WIA-dossiervertraging door de coronacrisis. “Als werkgever moet je dan wel goed gedocumenteerd hebben hoe en waardoor er vertraging is opgelopen in het dossier. Bijvoorbeeld door een plan van aanpak te maken of bij te stellen.”

Daarnaast verwacht het UWV dat de werkgever zijn best doet om de afspraken die nodig zijn door te laten gaan, zegt OSB. “Door ze bijvoorbeeld telefonisch of via beeldbellen plaats te laten vinden.” OSB heeft een Q&A opgesteld rond dit onderwerp. “Daarin staat uitgelegd wat je het beste kunt doen in situaties die mogelijk tot vertraging leiden, bijvoorbeeld als de behandeling of operatie van een medewerker door corona is uitgesteld.” Voor vragen over specifieke casussen kun je contact opnemen met de OSB Verzuimdesk via (073) 6483850 (kies optie 3).

Ondernemers hekelen provisie om beroep op steun te doen

Ondernemers hekelen de hoge provisie die ze moeten betalen om een beroep te kunnen doen op steunmaatregelen van het kabinet vanwege de coronacrisis. Voorzitter Hans Biesheuvel van Ondernemend Nederland (ONL) vindt het een “slecht signaal” en roept bij BNR Nieuwsradio de overheid op om de provisie af te schaffen. Het gaat om de BMKB-regeling die de laatste tijd flink is uitgebreid om te voorkomen dat bedrijven omvallen.

“Dan past het niet als een ondernemer een paar duizend euro aan de Staat moet betalen”, zegt Biesheuvel tegen BNR. “Ze kunnen die duizenden euro’s niet gebruiken om hun bedrijf door de crisis te trekken.” Het is wel mogelijk voor een ondernemer om de provisie mee te financieren. Maar volgens Biesheuvel is het probleem daarmee niet opgelost. “Je steekt bedrijven alleen maar dieper in de schulden. Veel bedrijven zijn onzeker over de toekomst, zeker die in acute liquiditeitsproblemen zitten. Die ondernemers weten niet eens of ze dat geld straks kunnen terugbetalen.”

Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus


Schone ramen zijn nu even niet belangrijk

Veel mensen die thuiszorg krijgen, zullen die de komende tijd minder of op een andere manier ontvangen dan voorheen. Niet-noodzakelijke, uitstelbare en huishoudelijke hulp kan tijdelijk niet worden geleverd als gevolg van de coronacrisis. Dat zegt de branchevereniging van zorgorganisaties ActiZ. “Schone ramen zijn nu even niet belangrijk. We zetten alles op alles om onze cliënten de noodzakelijke zorg te blijven geven. Denk hierbij aan het toedienen van medicatie en palliatieve zorg”, aldus ActiZ-bestuurslid Conny Helder.

Thuiszorgcliënten of hun naasten zullen minder dringende hulp tijdelijk zelf moeten organiseren. De thuiszorg heeft de handen helemaal vol “doordat er steeds meer ouderen met corona thuis worden verzorgd om de toeloop naar ziekenhuizen te verminderen. Tegelijk is het van belang om het aantal bewegingen en contactmomenten van thuiszorgmedewerkers die zieke ouderen verzorgen, zoveel mogelijk te beperken om de kans op besmetting en de verdere verspreiding van het virus te verminderen”, aldus ActiZ.Lees ook

In hoeverre houdt een mondkapje het coronavirus tegen?

Wellicht oplossing door mondkapjes her te gebruiken

Het Streeklab Haarlem denkt een oplossing te hebben voor het tekort aan mondneusmaskers. Door de maskers te bestralen met uv-licht zijn ze dezelfde dag, door dezelfde persoon, nog een keer te gebruiken. “Het is bekend dat virussen kapot gaan door straling van uv-licht. Samen met klinisch fysici en medici uit de regio hebben we onderzocht of een nieuw apparaat voldoende UVC-energie genereert om zowel oppervlakten als de buitenste lagen van de filters in het masker te desinfecteren. Dit blijkt het geval te zijn”, zegt Jan Sinnige, arts-microbioloog van Streeklab Haarlem.

“De binnenste filterlaag wordt niet voldoende belicht voor volledige sterilisatie, maar wel voldoende voor desinfectie van de buitenkanten en dus veilig voor hergebruik op de dag. Hoewel mondneusmaskers in principe niet bedoeld zijn voor hergebruik, is dat in deze noodsituatie nu toch mogelijk bij persoonsgebonden maskers die op dezelfde dag worden gebruikt. Dit kan wellicht het tekort aan mondneusmaskers enigszins helpen oplossen.”

Meerdere ziekenhuizen in Nederland zullen dit systeem eind deze week al in gebruik nemen, aldus Streeklab Haarlem. De fabrikant heeft de productiecapaciteit opgevoerd, waardoor op korte termijn 250 van de betreffende apparaten geleverd kunnen worden.

Hygiëne prioriteit in Kamer tijdens coronadebat

De coronacrisis leidt ook in de Tweede Kamer tot steeds strengere maatregelen. Tijdens een debat donderdag waren bodes constant in de weer om tafels te reinigen, en ook de katheder werd na elke spreker ontsmet. De fracties konden maximaal twee Kamerleden afvaardigen naar het coranadebat in de grote zaal. Ver van elkaar af zittend mochten de parlementariërs ook pas naar voren lopen om te interrumperen als Kamervoorzitter Khadija Arib daar toestemming voor had gegeven. Onoplettende Kamerleden werden er door Arib of de bodes vermanend op aangesproken als ze te dichtbij elkaar kwamen.

Kamerleden zijn zich ervan bewust dat ze niet alleen over de adviezen moeten praten, maar ook het goede voorbeeld moeten geven

Kamerleden zijn zich ervan bewust dat ze niet alleen over de adviezen moeten praten, maar ook het goede voorbeeld moeten geven. Buiten het zicht van de camera’s, in de zogeheten wandelgangen, is dat nog niet echt het geval. Kamerleden, bewindslieden en woordvoerders lukt het vaak genoeg niet om 1,5 meter afstand in acht te nemen. Ook tijdens de persmomenten gaat het nogal eens mis. De bewindspersonen staan nu achter een lint, maar verslaggevers en cameramensen staan daarachter nog vaak te dicht op elkaar.

Douane: geen invoerrechten persoonlijke beschermingsmiddelen

Om persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes en handgel zo snel mogelijk bij hulpverleners in de zorg te krijgen, biedt de douane de mogelijkheid om de import hiervan onder voorwaarden vrij te stellen van invoerrechten. De voorwaarden zijn dat de persoonlijke beschermingsmiddelen moeten worden ingevoerd door overheidsinstellingen, hulporganisaties of filantropische instellingen. Daarnaast moeten de goederen worden geschonken en worden ingezet voor slachtoffers van de coronacrisis. Marktpartijen die persoonlijke beschermingsmiddelen willen verkopen, krijgen geen vrijstelling. Wel kunnen ondernemers de materialen schenken aan de bovengenoemde organisaties. Die voeren de goederen dan zelf op eigen naam in en hoeven dan geen douanerechten te betalen.

Bijna geen enkele bedrijfstak ontkomt aan coronapijn

Vrijwel alle sectoren in Nederland hebben te lijden onder de impact het nieuwe coronavirus. Het overgrote deel van Nederlandse brancheorganisaties voorziet een stevige terugval van de inkomsten, terwijl de toegang tot noodkredieten nog beperkt is. Dit melden werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland op basis van een enquête waaraan 158 directeuren van brancheverenigingen hebben meegedaan.

Ongeveer de helft van hen ziet dat in hun sector de omzet terugloopt, variërend van een vijfde van de inkomsten tot en met alle omzet. Meer dan 80 procent van de branchedirecteuren verwacht dat bedrijven in hun sector extra financiering en krediet nodig hebben om de coronacrisis door te komen. Tegelijkertijd geeft een minderheid van 22 procent van de ondervraagden aan dat de toegang tot noodkrediet of financiering op dit moment in orde is. De invloed op de arbeidsmarkt is direct te voelen, verwachten de respondenten. Van hen voorziet 83 procent binnen drie maanden een afname van de werkgelegenheid.

Alle hens aan dek om ziekenhuis te helpen

De Beerco Schoonmaakgroep is gevraagd om bij te springen bij een ziekenhuis in Gouda. Zij verwachten een grote toestroom van patiënten. En zo wordt het ook voor Beerco alle hens aan dek.

Đăng bởi insightsanalytic

Insights Analytics experts ready to help you grow. Pick a package to start improving your business today.

Trả lời

Mời bạn điền thông tin vào ô dưới đây hoặc kích vào một biểu tượng để đăng nhập:

WordPress.com Logo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản WordPress.com Đăng xuất /  Thay đổi )

Google photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Google Đăng xuất /  Thay đổi )

Twitter picture

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Twitter Đăng xuất /  Thay đổi )

Facebook photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Facebook Đăng xuất /  Thay đổi )

Connecting to %s

Create your website at WordPress.com
Bắt đầu
%d bloggers like this: